Saturday 6 December 2014

Mengapa Perlu Belajar Mengaji Al-Quran Menggunakan Teknik LAMA atau OLD SCHOOL??

Assalamualaikum wbt,

Sihat?? Saya doakan anda sentiasa berada di dalam rahmat Allah swt sentiasa. Hari ini saya ingin kongsikan sedikit tips atau pengalaman saya selama mengajar al-Quran semenjak berumur 15 tahun lagi dan saya merasakan terpanggil untuk berkongsi dengan anda salah satu cara untuk membolehkan anak anda atau anda sendiri mempelajari membaca al-Quran dengan lebih cepat dan berkesan insha-Allah.

Ramai guru-guru al-Quran di dalam Malaysia ini masih menggunakan teknik lama dalam mengajar anak-anak muda atau kanak-kanak semasa pembelajaran al-Quran. Ini bukan kerana mereka tak pandai membaca al-Quran atau tidak mahir dalam bacaan al-Quran cuma mereka dah diajar sebegitu sewaktu zaman muda lagi. Ini termasuklah diri yang sedang menulis entri ini. Kita semua sudah maklum kalau start nak belajar membaca al-Quran ni for sure semua guru akan memulakan pelajaran dengan mengenal huruf-huruf hijaiyyah (huruf-huruf abjad di dalam bahasa arab al-Quran). Setuju??

Saya ingin bertanya kepada anda, sewaktu anda membaca al-Quran, anda melihat kebanyakan setiap huruf di dalam al-Quran itu mempunyai baris atau tidak?? Kalau tidak berapa pasti, sila buka al-Quran sekarang. Ok dah tengok?? Apa jawapan anda?? Saya yakin anda akan berkata, kesemua huruf-huruf di dalam al-Quran mempunyai baris, tidak kira sama ada ianya berbaris atas, berbaris bawah, berbaris hadapan, tanwin dan sebagainya.

Jadi persoalannya, mengapa anda mempelajari membaca al-Quran pada peringkat awal dengan mempelajari huruf-huruf hijaiyyah (yang tidak berbaris), sedangkan huruf-huruf hijaiyyah ini kita hanya baca di awal sebahagian surah-surah di dalam al-Quran seperti di awal surah al-Baqoroh (nanti saya terangkan kenapa saya tulis al-Baqoroh bukan al-Baqarah di dalam entri lain), diawal surah Yasin, surah Toha, surah Yusuf, surah Maryam dan sebagainya. Adakah anda setuju dengan apa yang saya katakan?? Jika YA Alhamdulillah, ini bermakna sel-sel otak anda berhubung dengan baik. Jadi, mengapa perlu belajar mengaji al-Quran menggunakan teknik lama atau old school kan??

Jadi apa saranan saya untuk anda atau guru-guru al-Quran yang lain sewaktu nak mulakan pembelajaran?? Nak belajar apa dulu ni?? Dah tak sabar nak tau ni. Jawapan saya mudah sahaja. Di awal perenggan tadi anda sudah bersetuju mengatakan yang huruf-huruf al-Quran kebanyakannya berbaris bukan?? Kalau nak lebih terperinci, kita lihat lebih kurang 99.9% huruf-huruf di dalam al-Quran kesemuanya berbaris dan hanya 0.01% sahaja yang tidak berbaris.

Jadi saranan saya mulakan pembelajaran dengan mempelajari huruf yang berbaris terlebih dahulu. Dan lebih baik dimulakan dengan baris atas terlebih dahulu sebagai asas mempelajari al-Quran dan bukannya mempelajari huruf-huruf hijaiyyah. Ini kerana bedasarkan pengalaman saya mengajar al-Quran semenjak berumur 15 tahun lagi, saya dapati mereka yang mulakan pengajian dengan mengenal huruf-huruf hijaiyyah terlebih dahulu akan jauh ketinggalan dengan mereka yang mempelajari terus huruf yang berbaris atas.

Boleh saya kongsi pengalaman saya?? Saya pernah mengajar seorang lelaki dewasa (umurnya melebihi 40 thn) yang tidak mempunyai asas mengaji. Saya ubah teknik mengajar dengan mengajar terus huruf yang berbaris atas, baris bawah, baris hadapan, huruf yang bersambung dan sebagainya (mengikut silibus yang sudah disusun lengkap di dalam DVD yang saya sudah rakamkan) Dan ternyata berhasil kerana dalam masa 16-18 jam pembelajaran (saya mengajar dia sejam sehari) selama sebulan, dia lebih cepat dapat membaca al-Quran dengan menggunakan kaedah ini.

Jadi, kesimpulannya bukan kerana saya ini bagus, tapi kadangkala kita kena kreatif dalam menyampaikan ilmu agar ianya mudah di’hadam’ oleh anak murid kita. Pernah dengar petikan yang diucapkan oleh Albert Einstein 



“If you can’t explain it SIMPLY, you don’t understand it well enough.”
Yang bermaksud (lebih kurang la, betulkan saya jika silap ya) “Jika anda tidak mampu menjelaskan sesuatu perkara dengan MUDAH, anda sebenarnya tidak faham perkara tersebut dengan baik.

Jadi cukuplah dahulu untuk perkongsian saya bagi entri pertama ini yang bertajuk Mengapa Perlu Belajar Mengaji Al-Quran Menggunakan Teknik Lama atau Old School. Doakan saya istiqomah untuk berkongsi ilmu lagi ye. Dan semoga anda beroleh manfaat dengan perkongsian ini. 


Andai saya mempunyai kesilapan atau kekhilafan janganlah terus dikeji tetapi tegurlah dengan cara yang baik atau dengan berhikmah. Saya tidak sempurna. Hanya terus mencuba untuk menjadi insan yang lebih baik dan boleh memberikan manfaat buat insan lain.



Zamir Aizat
Pengasas DVD Teknik al-Fateh
Mengaji al-Quran Semudah AEIOU
www.teknikfateh.com
@teknikfateh (Instagram)
teknikfateh@gmail.com

No comments:

Post a Comment